Gezondheid

Wat kun je doen tegen een whiplash?

Een whiplash is een nek aandoening, welke ontstaat als je een onverwachte en snelle beweging naar achter maakt om vervolgens weer naar voren te slingeren. Hierdoor rekt je nek te ver uit en beschadigen delen rond je nek, schouders en hoofd. Wanneer je een whiplash hebt, gaan de klachten meestal na een paar weken over. Maar in sommige gevallen is de pijn te erg en gaat het niet over. Vooral ouderen en mensen met artrose houden vaak aanhoudende klachten zoals hoofdpijn. Hieronder lees je wat je kunt doen tegen een whiplash.

Een whiplash behandeling

Voordat je een whiplash behandeling krijgt, wordt er een diagnose gesteld. Het is zeer belangrijk dat deze diagnose correct gesteld wordt, anders werkt de behandeling niet optimaal. Het is van belang dat er wordt gekeken naar welke spieren er precies vast zitten, zodat er een plan van aanpak gemaakt kan worden om deze spieren weer los te krijgen. Zodra dit gedaan is, voel je direct een verlichting in de nek. Ook is het belangrijk om vast te stellen waarom de spieren nog vastzitten na de whiplash. Het kan namelijk een oorzaak zijn dat je nog erg gespannen bent door het trauma en dus onbewust je spieren aanspant. Dat kan door twee oorzaken komen. Of je bent nog angstig door het ongeluk en wilt daarom ‘voorzichtig bewegen’ of je hebt stress en spant onbewust je spieren aan. Je ervaart in het laatste geval vaak ook pijntjes in andere delen van je lichaam.

Whiplash oefeningen

Je wilt niet dat de whiplash overgaat in chronische nekpijn, dus het is belangrijk om whiplash oefeningen te doen.

Oefening 1 Links en rechts kijken met de nek:

  • Ga staan met een gestrekte rug en houd je hoofd recht
  • Beweeg je nek langzaam naar links. Houd 2 seconden vast
  • Beweeg nu naar rechts. Houd 2 seconden vast
  • Forceer je nek niet. Je hoeft maar een kleine weerstand te voelen

Oefening 2 Squat met handen in de rug:

  • Ga in een actieve houding staan
  • Plaats je handen in je rug en ga ‘zitten’
  • Houd je knieën achter je tenen en kijk schuin omhoog
  • Knieën mogen niet verder buigen dan 90 graden
  • Herhaal dit 20 keer

Oefening 3 Schouderoefening met whiplash:

  • Ga rechtop staan met je voeten ter hoogte van je heup. Laat je armen los naast je hangen
  • Kantel vervolgens je bekken iets naar voren, zodat het holle gedeelte van je rug kleiner wordt
  • Rol daarna je schouders tegelijk naar achter en vervolgens naar voren

Deze oefening kun je zo vaak herhalen als je maar wilt

Back to top button